Värmesystem

Vi har hittat ett super bra värmesystem nu som vi vet skulle funka och bli mkt billigare,känns så skönt att veta det då det varit mkt tankar just nu om huset,om vi ska köpa det eller inte!

Kan börja med att skriva att alla dessa "modulhus" har haft en speciell doft,jag vet det eftersom jag såklart själv bor i ett men också för att jag har varit in i nästa alla dessa hus & ALLA har haft samma doft.

Det har alltid luktat speciellt av detta hus,mamma tycker det luktar unket & möggel.

Ett par som bor lite längre bort har upptäkt att felet ligger i köksgolvet,det är något med isoleringen som släpper in luft eller något,men det är inte möggel,inte vad jag hört iaf men det kan det ju så klart vara i alla hus utan att man vet om det men förmodligen så är det samma problem som dom.

Jag har funderat på det mkt och såklart tänkt ta hit besiktningsman innan ev köp av huset och jag har också tänkt att det blir dyrt att riva upp golvet och lägga ny isolering osv.

Nu har vi kommit fram till en kanonlösning,hoppas jag! Jag har även hört att ett par som bor i ett sånt hära hus några meter bort även har lagt in samma värmesystem.

Planen är att lägga in vattenburen golvvärme,då lägger man ju även ny isolering och det ingår ju i arbetet med golvärme eller hur man sa säga så då behöver vi ju inte betala själva åtgärden av fukten som kommer in under köksgolvet,om det nu är det. Det blir automatiskt åtgärdat då vi lägger in golvärmen. Vi byter sen ut våran kamin mot en annan kamin,en pelletskamin som sköter sig själv,enda man behöver göra är att fylla på pellets sen tänder den sig själv.
Vattenburna element på övervåningen!

Detta kommer bli en kostnad på en snabb ungefärlig räkning:100 tusen kr i stället för en vedpanna för 300tusen! 100 tusen kan inte vara så svårt att låna upp på huset i såfall...

På sommaren kommer vi inte behöva använda oss av pelletsen eftersom då behövs ingen värme,vi har vattenberedare som värmer vatten så det enda vi behöver betala för då är hushållsel,lampor,tvättmaskin osv.

På vintern måste vi använda oss utav pelletsen och min tanke var då att pellets har blivit rätt dyrt men då hörde Fredrik utav en på jobbet att de ska sänka priset på pellets eftersom ingen instalerar det längre,inte många iaf.

Det känns som en bra lösning på våra dyra elräkningar :) Och mkt tryggare att vi vet att det går att fixa ett nytt värmesystem utan att det drar i väg på allt för mkt! Jag orkar inte flytta igen så det skulle vara skönt om det gick att göra såhär vilket det borde eftersom fler gjort det.

Men det finns ändå andra tankar såklart,massor! Om det är det hus jag vill ha,går det att renovera så som vi vill ha det osv,osv.

Ja,inte lätt med hus inte!

Sen vet jag inte alls vilket typ av hus jag vill ha,detta är ändå inte rätt även om vi ska försöka få det så rätt som möjligt om vi köper det

Mitt drömhus är igentligen ett rött med vita knutar,typ inte bondgård men sånna där ja,vad ska man säga,långt hus med en böjj på hahahha. Där det finns tillgång & möjligheter,där man får/kan om man vill skaffa häst.
Tro inte att jag ska köpa häst,jag är hästrädd men jag älskar hästar & tanken på att någon gång kunna köpa en lite shettis,ponny,islandshäst till barnen lockar otrolgt! Självklart skulle jag nog avböjja för den tiden det tar men skulle jag vinna en massa pengar skulle jag bara jobba  50% och skaffa en häst och ha någon som hjälper mig med den och jag skulle absolut träna bort min rädsla!
Här kan man inte ha häst eftersom det är villaområde,jag vill ha en stooor tomt! Inte bo så himmla nära grannarna som vi gör nu även fasst jag på ett annat vis vill det,känns tryggt!

Ena dagen är den andra olik,då vill jag ha ett spritt nytt mordärnt hus och andra vill jag bo här,hum.

Kommentarer
Postat av: ewa

finns ett fräscht hus i silja rött m vita knutar och man kan ha häst:) fanns påhemnet förr men nu är de borttaget men fortfarande till salu.de är modernt renoverat invändigt,hade vi inte hittat de här så hade vi köpt de=)

2010-12-10 @ 06:58:31
URL: http://ewawiklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0