Amningshysteri

Man ska inte behöva vara väpnad till tänderna på bb för att man inte vill amma!
Man ska inte behöva be eller böna om ersätning på sjukhuset för att få sitt barn mätt!
Man ska inte behöva tjata och försvara sitt val att inte amma till 14 systrar som försöker tvinga en att ändra sig!

Det är en jäkla hysteri kring amning tycker jag. Jag ammade inte Liam länge alls eftersom han inte kunde få tag & suga riktigt & han blev alldrig riktig mätt & för mig blev det bara ett stressmoment som han givetvis kännde av. Jag vet inte om jag kommer att amma denna gången heller,visst kommer jag att göra det i början på bb justför att barnet ska få i sig av den första mjölken men känner jag att det blir som sist att det bara blir ett stressmoment så lägger jag av,ersättningen funkade mkt,mkt bättre på Liam. Då visste jag att han blev mätt & han själv blev ju så mkt gladare av ersättningen.

Jag sitter & läser i ett forum på Familjeliv & det är ju bara för hemskt vad folk skriver om hur dom & ebbisen blvit behandlade på bb & utav bvc!

Tex detta:Har en kompis vars barn bara skrek och skrek de 2 första veckorna och inte kunde sova, men ajjabajja, inte ge ersättning sa BVC. Sen när de gjorde det ändå efter ett antal veckor så höll ungen på att äta ihjäl sig och somnade som en stock i typ ett dygn. Han hade ju svultit det stackars barnet. Då har det fanimig gått för långt.

el detta:Jag hade för trånga mjölkkanaler och min dotter hade dåliga sugreflexer. Hon fick inte i sig mkt och skrek för full hals från dag 1. På BB malde de på med "du måste kämpa!""Du måste kriga meeeer". Ficj mjölkstockning och mådde piss.
När Nova hade gått ner nästan 500g så vägde de Nova och sa sen till mig att amma oavbrutet tills de kom tillbaka. Efter över 1 timme kom de och vägde Nova igen... det visade sig att hon fått i sig ca 5ml på 1 timme! Då muttrade de och gav mig motvilligt lite ersättning. Efter 5 dagar skulle vi få åka hem och en helt ny sköterska kom in till oss när jag satt och "krigade" mede Nova som bara skrek.
-Men snälla varför provar du inte amningspumpen? frågade hon
i hade då varit där i 5 hela dagar med en bebis som skrek non stop och som rasade i vikt. INGEN hade talat om att det fanns pump att låna...
Hemma var BVC väldigt snabba med att tala om att ersättning var okej men inte optimalt.
-Men jag har ju ingen mjölk!!!! grät jag.
Försök lite till så rinner det snart till ska du se...
Efter 3 veckor gav jag upp. Nova fick ersättning och var jättenöjd. Gick upp i vikt och mådde prima.
HATAR verkligen hysterin kring amning!
Min kusin sa det bästa jag någonsin hört (och hon har helammat båda sina tjejer)
- Kan man inte amma, så kan man inte. Det finns ingen i världen som kan säga att du är en sämre mamma för det!

Visst är det hemskt igentligen??

Kommentarer
Postat av: Madeilene

äh man ammar så länge man kan och sen går man över till ersättning. Hellre att ungen blir mätt av ersättning än att man ammar för att man måste och ungen skriker i flera veckor.

2010-02-01 @ 18:32:54
URL: http://justmadde.blogg.se/
Postat av: Emma (mamma till Viggo)

Ja, jag fattar inte heller varför det ska vara ett sånt tjat kring amningingen!! Jag tycker det är valfritt... Ersättningen är ju jättebra!

2010-02-01 @ 22:17:29
URL: http://mammatillviggo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0