Vad är bäst?

Hus eller lägenhet?

Jag älskar att bo i hus men det är jobbigt med all skötsel och sånt som krånglar!

Nu hyr vi ju och går något sönder är det bra att kontakta våran hyresvärld som förövrigt är den bästa :)

Men han bor rätt så långt bort och det känns onödigt att ringa hit honom för saker man kan fixa själv.
Jag är dock inte så hajj på att fixa saker själv men Fredrik är men tyvär jobbar ju han nu och jag tror värmepumpen fryst fasst ute igen :( För i morse var det kallt igen,burr.

Nu är det iaf 20 grader så det är ok men innan man får upp temperaturen så är det inte roligt att kliva upp i från en varm säng vill jag lova.

I natt ska jag sätta på elementet i vardagsrumet och sov rummet utifall värmepumpen fryser i natt igen,kan man stänga av dom på dagen då man eldar.

Jag förstår inte hur en fläkt ute kan frysa fasst? Det ska den väll inte göra! Minns den krångla förra vintern också av all snö som var då,det täckte ju upp ändå upp till fläkten ute.

På vintern är jag avis på alla som bor i lägenhet,slipper vara hemm och elda osv.

Samtidigt är det rätt så skönt med direkt el,förutom att det kostar multum! Det sköter ju sig själv men jag vet inte om det är värt pengarna. Så himmla tur vi har kaminen,det värmer upp så mkt.

Kommentarer
Postat av: Pilla

Jag tycker huslivet är underbart. Men man ska se till att ha bra uppvärmning! Det är de viktigaste. En billig, bra uppvärmning som sköter sig själv i princip. Skulle aldrig överleva i ett kallt hus :P

Och att huset är i gott skick hela tiden, så det inte blir några stora dyra skador.

Så lite händig behöver man nog vara för att det ska fungera bra :)

Avundsjuk på längehet är jag absolut inte, men alla är ju olika o olika saker passar lixom!

Hoppas allt är bra annars!

2010-11-29 @ 15:22:30
URL: http://pillapalmqvist.blogspot.com
Postat av: sofie

Ja precis. Det är tur att det går att elda i kaminen här iaf.

Funderar på om det skulle gå att göra bergvärme här? undra hur mkt det skulle gå på,ni har det va?

Vedpanna skulle gå på 300 tusen att sätta in,känns sådär om vi skulle köpa huset men smtidigt vill vi ju bo i detta hus sen också,köpa det alltså,svårt!



Hörde ni åkte förbi här :)



Japp,allt är bra,själv då?

2010-11-29 @ 15:59:15
Postat av: Emma Viklund

Jag känner med ibland att jag skulle vilja bo i lägenhet!! Bara några rum som ska städas, ingen trädgård som behövs skötas om osv osv. Samtidigt som det är underbart att ha hus och gård :p Men är som sagt jobbigt med denna eldning, nu är det Joel som sköter det här hemma och nu har vi oftast pellets på vintern, men eldar ju även med ved... Minns ett år då pelletskamin krånglade, då hade vi svinkallt här hemma, minns inte hur många grader men riktigt kallt var det :p

2010-11-29 @ 19:25:09
URL: http://emmashjartan.blogg.se/
Postat av: sofie

Ja,vad skönt det vore men man tröttnar nog på lägenhet ganksa fort,känns så instängt :(

Ja,ni har väll kamin uppe va? Då kan jag tänka mig att det var kallt nere kanske ;)



Fredrik var precis ute och fixa värmepumpen igen,var som jag trodde den hade frysigt igen :(

Jg som körde på full efekt hela dagen,tur den inte gick sönder haha

2010-11-29 @ 19:57:00
Postat av: Anonym

Det är ju svårt då man har direktverkande el, blir dyrare att byta uppvärming då. Man måste ju ha vattenburet system till allt. Vi lade in golvvärme då vi renoverade så blev ju vattenburet då. Annars om man ska upp med vattenburna element tror jag det kostar en del det oxå.

Vi har jordvärme nu, fungerar ungefär som bergvärme. Förutom att borra hål, ist gräver man ner en lång slinga i backen.

Innan hade vi pellets, men ganska dyrt och krånglit att hålla på med :P

Skulle aldrig betala 300 tusen för en vedpanna , är på tok för lat för att elda med ved, även fast vi istort sett har gratis ved :/

Jo vi åkte förbi, men var så sent så vi bara snokade runt lite haha!

Allt är bra här med! Mysigt med allt julmys :)

2010-11-29 @ 23:50:42
Postat av: sofie

Ja,vi funderar med på att lägga golvärme om vi köper det så det blir vattenburet :)

Ok,ni får komma in någon gång på kaffe :)

2010-12-01 @ 18:20:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0